A guide to learning Dari/Farsi grammar and composition.





Present Continuous


This verb tense indicates that an action or condition is happening now and is in progress. A verb can be conjugated in two main ways to formulate this tense. 

1- Add the suffix "dah - ده" or "ah - ه" to the end of the verb along with auxiliary verb "going - رفتن" that correlates to the subject/subject pronoun

Examples:

من          تو          او          ما           شما          آنها

خورده      میروم      میروی    میرود     میرویم      میروید     میروند     Eat

                                                                                     رفته      Go

                                                                                     گفته       Say  

                                                                                    شنیده      Listen  

                                                                                     دیده       See

                                                                                  نوشته       Write 

                                                                                  خوانده      Read 

2- Combine the present tense form of the verb "to have - داشتن" before the present tense form of the verb that correlates to the subject/subject pronoun.

Examples:

 من                 تو                او                ما                شما                  آنها

 دارم میخورم   -  داری میخوری  -   دارد میخورد  - داریم میخوریم   -  دارید میخورید  - دارند میخورند     Eat

 د ارم میروم        داری میروی         دارد میرود       داریم میرویم      دارید میروید           دارند میروند       Go

دارم میگویم       داری میگویی       دارد میگوید    داریم میگوییم       دارید میگویید          دارند میگویند       Say 

دارم میشنوم      داری میشنوی         دارد میشنود     داریم میشنویم      دارید میشنوید          دارند میشنوند       Listen

دارم میبینم        داری میبینی           دارد میبیند       داریم میبینیم        دارید میبینید            دارند میبینند          See

دارم مینویسم     داری مینویسی        دارد مینویسد    داریم مینویسیم       دارید مینویسد        دارند مینویسند       Write

دارم میخوانم     داری میخوانی        دارد میخواند    داریم میخوانیم       دارید میخوانید        دارند میخوانند        Read